Methode
Het ei van Columbus: beste methode voor een innovatief concept
Omdat conceptdenken best ingewikkeld is en er verschillende wegen naar Rome leiden, hebben wij onderzoek gedaan naar de beste methode om tot een goed concept te komen. Er is uitgebreid literatuuronderzoek uitgevoerd door het raadplegen van boeken en websites over lateraal-, design- en conceptdenken. Daarnaast zijn er interviews afgenomen met bekende Nederlandse coryfeeën in conceptdenken. De ervaringen en inzichten vormen de basis voor een boek over de beste methode om tot een goed innovatief concept te komen. Je kunt de methode nu bestellen via info@heteivancolumbus.net. De prijs bedraagt €56,75 (inclusief verzending boek).
De volgende conceptdenkers zijn geïnterviewd over hun werkwijze:
Edward de Bono, bedenker van de term lateraal denken, schreef 79 boeken over "creatief denken"
Erwin Olaf, internationaal conceptuele fotograaf
Erik Kessels, één van de bekendste conceptdenkers in reclameconcepten
Wim Michels, oprichter Hallo Academie, traint in concept- en strategie-ontwikkeling
Piet Hein Eek, meubelontwerper
Rob Wagemans, concrete multidisciplinair architectenbureau
John Körmeling, beeldhouwer en architect
Jan Jansen, één van Nederlands bekendste conceptuele schoenenontwerpers
Lidewij Edelkoort, trendforecaster
Joep van Lieshout, vrij kunstenaar
Ale Smidts, neuromarketeer, doet onderzoek naar het brein
Frank Tjepkema, ontwerper
Goos Geursen, strateeg en schrijver van 5 boeken over conceptdenken
Daan Roosegaarde, kunstenaar en innovator
SYNOPSIS
Hamvraag: Hoe kom je tot een goed concept?
DEEL I
H1 Ons brein: het belangrijkste gereedschap
H2 Hoe zit ons denken in elkaar?
H3 De start van het conceptuele tijdperk
H4 Nederland voorsprong in conceptueel denken
H5 De wereld in 2020
H6 De Maya-kalender
DEEL II
H7 Wat is een concept?
H8 Waarom is het belangrijk?
H9 Organisatie, marketing & communicatie concepten
H10 Conceptdenken 1.0, 2.0, 3.0
H11 Eigenschappen van een concept
H12 De lagen in een concept
H13 Randvoorwaarden conceptontwikkeling
H14 Ingrediënten van een goed concept
H15 Bouwstenen voor een goed concept
H16 Uitbreiding naar een innovatief concept 3.0
H17 Door vertalen naar een communicatieconcept
DEEL III
H18 Tips voor een goede brainstorm
H19 Veelgebruikte technieken
H20 Beproefde methodes van experts
H21 Beste werkwijze voor een goed concept
H22 Voorbeelden van goede concepten
H23 Inspiratiebronnen voor conceptueel denken
DEEL IV
H24 Train je rechter hersenhelft
H25 Train je linker hersenhelft
Nawoord